2021 – Hear now, the new dawn – Gloria Zein
Katalogtext für die 89. Herbstausstellung des Kunstvereins Hannover (2021)...
Katalogtext für die 89. Herbstausstellung des Kunstvereins Hannover (2021)...
The process of sculpture creation includes complex occurrences of decision-making and realization that often remain unconcluded and that extend into the exhibition space. For several years, Gloria Zein has been creating culptural groups from various materials that, in their heterogeneity, appear like active characters. ...
GZ: Du hast Dich eingehend mit Foucault beschäftigt, besonders mit seinem wegweisenden Werk "Überwachen und Strafen" (...). Darin geht es, wenn ich jetzt mal stark verkürze, um die Analyse von Machtstrukturen anhand der Geschichte von Disziplinierung bzw. Erziehung in den westlichen Gesellschaften. Vor diesem Hintergrund möchte ich gerne mit einer grundsätzlichen Frage beginnen: Was ist eine Schule?...
(...) Die Formen im Werk von Gloria Zein sind entweder sehr geometrisch oder betont organisch. In beiden Fällen gibt es wenig Tand, das Werk ist da, roh und bisweilen verstörend. Bei aufmerksamer Analyse der Vorgänge zeigen sich jedoch die Präzision der Eingriffe und der überaus humorvolle Zugang der Künstlerin....
Die beiden Begriffe pecunia und pecus gehören etymologisch zusammen und sind ein zentrales Anliegen der Arbeit "du vertige de la contingence" der Künstlerin Gloria Zein für die Biennale 2018 in Melle. Pecunia heißt Geld und Reichtum. Pecus Schaf und Vieh. Das Schaf ist also nicht irgendein Tier, sondern pecus ist das Grundwort für Vieh, das ursprüngliche Wort für Reichtum....
Transformation or: Hands and Brains...
Gloria Zeins Keramiken inszenieren die Spur einer Gewalt. Sie knüpfen an künstlerische Traditionen an, die weit in die Geschichte der Menschwerdung zurückreichen. In ihnen manifestiert sich ein archaischer Schaffenstrieb, dessen Wesen im Unergründlichen an der Grenze zum Sakralen siedelt...
Allegedly, Siam kings offered white elephants to adversaries, who they wanted to financially (and politically) destroy. Unable to refuse the sovereign’s giant gift, they had to provide for the animal while slowly falling into ruin. What a deliciously elegant, sleeky and despicable gesture. Spitefulness and torture are maximised to become a polonium version of the refined French “cadeau empoisonné” (the “poisoned gift”). It seems we are surrounding ourselves with white elephants....
GZ: I’ve been exploring a participatory approach to art making for quite a while. For the Goethe-Institut project I interviewed every employee, from the receptionist, the librarian and cleaning staff to the German teachers, the cultural department workers and the director to understand the structure of the Institute before designing and dedicating a small sculpture for each function. This Goethe-Institut commission came at a perfect time, as it allowed me to closely weave these interests with my sculptural practice: ...
GZ: A sculpture is a body. It’s nothing that exists for itself. It always establishes a relationship to the surrounding space. My project for the Goethe-Institut deals with this specific place, which is neither a gallery nor a white cube. I’ve worked with the facts of the building and what happens in here. ...
„Do you … believe there is an innocent past?“ steht auf der Zeichnung und schwingt gleichzeitig als Stimmung über Gloria Zeins Rauminstallation „zein’s fiction“....